Logo digitale-sociale-kaart.nl
Logo Financieel Paspoort
Logo voorzieningen.nl
HomeHumanitas - Financiële Hulpverlening › Thuisadministratie
Zoom:

Thuisadministratie

Doel

Thuisadministratie door vrijwilligers

Een schoenendoos vol ongeopende bankafschriften, rekeningen die al lang betaald hadden moeten zijn, onnodige schulden en deurwaarders op de stoep. Bij veel mensen is het evenwicht tussen inkomsten en uitgaven volledig zoek en de administratie een chaos.

Toelichting

Voor deze mensen die tijdelijk niet in staat zijn de administratie te beheren is het project Thuisadministratie opgezet. Vrijwilligers van Humanitas worden gedurende een bepaalde periode gekoppeld aan een cliënt en bieden ondersteuning totdat de financiën en de administratie weer overzichtelijk zijn én de cliënt weer in staat is zelfstandig de administratie te beheren.

De werkzaamheden bij een cliënt kunnen zijn:

•Post sorteren en openen

•Rekeningen betalen

•Budgetplan opstellen en uitvoeren

•(Belasting) formulieren invullen

•Uitkering of voorziening aanvragen

•Inventariseren van schulden

•Aanmelden bij inkomensbeheer of schuldhulpverlening

Een cliënt meldt zich zelf aan of wordt door een begeleider aangemeld voor Thuisadministratie. De coördinator van het project brengt vervolgens de situatie in kaart tijdens een intakegesprek bij de cliënt thuis. Daarna wordt een plan van aanpak gemaakt en een vrijwilliger voorgesteld aan de cliënt.

De vrijwilliger leert de cliënt stukje bij beetje de touwtjes weer in eigen handen nemen. In situaties waarin de schulden zo problematisch zijn dat de vrijwilliger geen ondersteuning kan bieden, meldt de cliënt zich aan bij schuldhulpverlening of inkomensbeheer. De vrijwilliger kan deze aanmelding wel begeleiden zodat de cliënt zo snel mogelijk geholpen kan worden.

De begeleiding door de vrijwilliger vindt plaats bij de cliënt thuis. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van een uniforme werkwijze en de administratie wordt conform een vaste dossierindeling gearchiveerd. De cliënt blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor zijn geldzaken en tekeningsbevoegdheid.

Het uitgangspunt van het project is dat een cliënt na maximaal een jaar weer zelfstandig zijn administratie kan beheren. Cliënten doen vrijwillig mee en zijn woonachtig in Rotterdam. Deelname aan het project is gratis.

Voor aanmelding of meer informatie kunt u bellen met de Coördinator Janine Spek op telefoonnummer 010-211 02 33 of mailen naar thuisadministratie@stichtinghumanitas.nl


Locatie (-s) waar u terecht kunt:

Humanitas Financiële Hulpverlening - Locatie Purmerend
Postadres: Postbus 141, 1440 AC Purmerend
Telnr.: 0299 - 43 43 10 (9 tot 12 uur)
Faxnr.: 0299 - 42 81 30
E-mail: info@hum-inkomensbeheer.nl

Humanitas Financiele Hulpverlening - Locatie Enschede
Postadres: Postbus 40167, 7504 RD Enschede
Telnr.: 053 - 711 29 29
Faxnr.: 010 - 711 29 30
E-mail: info@inkomensbeheertwente.nl

Doelgroep

  • vanaf 18 jaar


Laatste wijziging: 6-12-2022 16:44:49

Humanitas - Financiële Hulpverlening

Postadres:
Postbus 141
1440 AC Purmerend

Telefoonnummer: 053 711 29 29 (Twente)

Telefoonnummer: 0299 43 43 10 (Purmerend)

E-mailadres: info@inkomensbeheertwente.nl

E-mailadres: info@hum-inkomensbeheer.nl

Website: www.hum-inkomensbeheer.nl


Doelstelling of kernactiviteit:
Humanitas Financiële Hulpverlening is een betrouwbaar alternatief wanneer het voor u steeds moeilijker wordt zelf de financiën te regelen.